Prestashop

Elastyczny e-commerce dla średnich i małych e-sklepów

Prestashop to bardzo rozbudowana ale również bardzo intuicyjna platforma e-commerce posiadająca ponad 300 wbudowanych funkcji i kilka tysięcy dodatkowych modułów Dzięki przejrzystemu panelowi zarządzania system zyskał ogromną rzeszę zwolenników na całym świecie. Prestashop jest całkowicie darmowa i rozwijana przez community związane z e-commerce. Otwarty kod umożliwia wykorzystanie Prestashop wszędzie tam gdzie niezbędne jest bardzo dokładne odzwierciedlenie procesów zachodzących w przedsiębiorstwie klienta. Do podstawowych funkcji Prestashop zaliczamy: możliwość tworzenia indywidualnych szablonów graficznych, zarządzanie e-commerce za pomocą intuicyjnego panelu administracyjnego, wsparcie wielojęzyczności oraz wielowalutowości, optymalizacja SEO dla wyszukiwarki Google, eksport zamówień do programów zewnętrznych, zarządzanie dostawami i płatnościami, w tym płatnościami online PayPal, Przelewy24, PayU etc. , rozbudowane zarządzanie zamówieniami, obsługę klienta, rozbudowane filtrowanie i wyszukiwanie po różnych polach import danych z plików Excel, zaawansowane systemy rabatowe, statystki sprzedażowe i wiele innych. Platformę można też rozbudowywać oraz instalować wiele komercyjnych dodatków takich jak np. system przypominania o porzuconych koszykach.

System posiada komercyjny dodatek jako aplikację Windows do zapewnienia pełnej synchronizacji pomiędzy Prestashop a systemami takimi jak WFMAG, Subiekt oraz Comarch Optima. Platforma wspomaga budowę systemów B2B. Dzięki włączeniu opcji B2B możemy m.in. zapewnić inne cenniki dla różnych grup klientów firmowych i inne dla grup klientów indywidualnych. Przykłady sklepów, wykorzystujących Prestashop na świecie: PlanetSushi, Janda.pl, BTWIN, Timefy, Peugeot Sport, Waterman, Sneakers.fr, Original Parts, Citroën Racing, Zippo a ostatnio również McDonalds we Francji.

Korzyści

  • kilkaset użytecznych funkcji e-commerce w jednym pakiecie
  • duża elastyczność i możliwości rozbudowy
  • przyjazny panel zarządzania
  • duży wybór gotowych wtyczek do systemów płatności online czy firm kurierskich
  • gotowe integracje z popularnymi systemami magazynowymi
  • możliwość skorzystania z opcji multishop – kilkanaście sklepów na jednej platformie
  • rozbudowany system statystyk
  • wbudowane narzędzia marketingowe takie jak promocje, kupony, newsletter
  • wbudowany w platformę podstawowy CRM
  • łatwe zarządzanie bazą towarową, kategoriami, atrybutami, cechami, producentami, dostawcami
  • rozbudowane zarządzanie zamówieniami i statusami
  • definiowanie metod i kosztów dostaw wprost z panelu administratora
  • relatywnie szybkie wdrożenie

Cechy systemu Prestashop

Rozbudowany i przyjazny panel

Prestashop posiada jeden z lepiej zorganizowanych paneli administracyjnych wśród systemów e-commerce klasy open-source. W kilku ruchach można łatwo odnaleźć najważniejsze funkcje, zlokalizować poszukiwany produkt, dodać do niego zdjęcia czy zobaczyć stany magazynowe.

Blok inteligentnych filtrów

Filtrowanie jest jedną z mocnych stron platformy Prestashop. Całe zarządzanie filtrowaniem odbywa się z poziomu modułu w panelu administracyjnym skąd można wybrać dane po których filtr ma działać. Oprócz wyboru pól można ustalić jaki typ filtrowania ma być zastosowany przy danym polu. Np. do filtrowania po cenie wybiera się zwykle suwak zakresowy.

Wyszukiwarka na wagę

Pomimo, że wyszukiwarka w systemie stanowi z punktu widzenia odbiorcy pojedyncze okienko to kryje się za tym skomplikowany silnik. Sterowanie ustawieniami wyszukiwarki odbywa się z panelu administratora. Możemy ustawić szereg aliasów, które będą pomocne dla dyslektyków. Ciekawą opcją jest wyszukiwanie z podpowiedziami oraz szukanie po części słowa. Mechanizm wyposażony został w wykluczanie słów takich jak spójniki. Na szczególną uwagę zasługuje mechanizm pozwalający na klasyfikację wagi pól. Przy odpowiednim ustawieniu silnik najpierw znajdzie produkty zawierające w nazwie poszukiwaną frazę a dopiero później pokaże produkty zawierające daną frazę w opisie.

icon4Dashboard

Z punktu widzenia zarządzania sklepem jedną z bardziej przydatnych funkcji jest dashboard gdzie prezentowane są najważniejsze wskaźniki e-commerce. Mamy tutaj przegląd aktywności użytkowników z podziałem na odwiedzających, aktywne koszyki, oczekujące i zrealizowane zamówienia czy produkty, których zapasy magazynowe wyczerpały się. Statystyki prezentowane na dashboard takie jak 10 ostatnich zamówień, bestsellery, najczęściej oglądane, najczęściej szukane czy podsumowanie recenzji produktów pozwalają zobrazować jakie produkty są w danym momencie na topie. Dashboard zaopatrzony został także w system wykresów gdzie w zadanym przedziale czasowym możemy podejrzeć jak zmieniał się stopa konwersji, średnia wartość koszyka czy total sprzedaży.

Zarządzanie zamówieniami

Zarządzanie zamówieniami w systemie Prestashop posiada przejrzysty panel, dzięki któremu łatwo odnajdziemy poszukiwane zamówienie przez system filtrów. Nowość stanowi możliwość eksportowania zamówień wprost do managera SQL gdzie za pomocą odpowiednich zapytań do bazy można zbudować dowolne statystyki. Z poziomu panelu zarządzania zamówieniami można również dodać zamówienie jak również wejść w edycję konkretnego zamówienia.
Podgląd zamówienia dostarcza informacji na temat daty złożenia zamówienia, klienta, adresu wysyłki. Zamówienie zawiera również pełną historię zmian statusów, włącznie z aktualnym statusem. W panelu znajdują się również informacje na temat wysyłki oraz ewentualnych zwrotów zamówień. W podglądzie zamówienia znajduje się także informacja o płatnościach z podziałem na kwoty i metody płatności. Ciekawą opcję stanowi możliwość komunikacji z klientem wprost z panelu zarządzania zamówieniem (komunikacja mailowa). Bardzo użyteczne funkcje znajdują się na samym dole podglądu zamówienia. Jest to blok pokazujący produkty, które wchodzą w skład zamówienia. Przy pewnych statusach można edytować listę tych produktów a nawet udzielić rabatu na całe zamówienie.

Dowolny layout graficzny oraz wsparcie RWD

Prestashop zbudowany jest na bardzo elastycznym silniku SMARTY. Dzięki temu wdrożenie w zasadzie dowolnego layoutu graficznego nie pochłonie wiele czasu i kosztów. Odpowiednio skonstruowane hooki dają designerowi duże możliwości w zakresie migracji i stylowania całych bloków dynamicznych czy informacyjnych. To pozwala na uzyskanie wyjątkowego charakteru elementom graficznym ważnym na każdym kroku zakupowym. Nie od dziś wiadomo, że kupuje się oczami:)
Dzięki zastosowaniu technologii bootstrap nawet domyślny layout graficzny Prestashop jest gotowy na wprowadzenie wersji mobilnych.

icon6Narzędzia marketingu

Prestashop posiada bardzo rozbudowane możliwości marketingowe. Mamy kilka wariantów promocji poczynając od promocji na produkcie, poprzez różnego typu promocje katalogu, promocje koszykowe dotyczące całego zamówienia oraz promocje związane z przynależnością do grupy klientów. Oprócz promocji mamy system punktów lojalnościowych, rozbudowany newsletter z możliwością tworzenia szablonów z panelu admina oraz wysyłki do określonych grup odbiorców. Na oddzielną uwagę zasługuje system sponsorowanych poleceń gdzie polecający i jego znajomi dostają rabat za zakupy dokonane z polecenia. Bardzo użyteczną funkcję stanowią kupony, które można tworzyć i następnie wykorzystywać w oparciu o dość złożone warunki.

Bezpieczeństwo

Prestashop spełnia normy bezpieczeństwa w zakresie dopuszczenia do stosowania modułów płatności kartami kredytowymi, tzw. PCI Compliance. Posiada odpowiednie mechanizmy, które przy wykorzystaniu SSL szyfrują połączenie pomiędzy odbiorcą a serwerem w miejscach gdzie dochodzi do wymiany danych wrażliwych (np. podczas rejestracji). Platforma posiada rozbudowany system zarządzania uprawnieniami dla różnych ról użytkowników systemowych. Prestashop posiada zabezpieczenia antyhackerskie. Między innymi jest odporna na XSS, CSRF, SQL injections. System posiada mechanizm utraty ważności hasła. Hasła są szyfrowane na poziomie bazy danych. Dodatkowo Prestashop jest zabezpieczony przed niebezpiecznymi technikami typu file inclusion, path traversal, email header injections. System supportuje PDO, MYSQLi oraz HTML purifier

Porzucone koszyki

Jedną z dość oryginalnych funkcji systemu stanowi moduł porzuconych koszyków. Działanie tego modułu polega na przypominaniu klientowi o tym, że włożył produkty do koszyka ale nie sfinalizował transakcji. Moduł ten w skuteczny i aktywny sposób prowadzi do zwiększenia sprzedaży. Moduł jest ponadto wyposażony w mechanizmy umożliwiające wysyłanie dedykowanych przypomnień i imieniem klienta a nawet propozycje udzielenia rabatu jeśli porzucona transakcja zostanie sfinalizowana.

Zarządzanie klientami oraz konta klienckie

Wbudowany CRM umożliwiający zarządzanie bazą klientów i ich zamówieniami oraz wgląd w historie zakupów. Przegląd list życzeń klientów. Możliwość segmentacji klientów i przypisanie rabatów dla poszczególnych grup. Wprowadzanie dodatkowych informacji do bazy klientów, takich jak numery kart lojalnościowych, dodatkowych adresów lub podziału na klientów detalicznych i hurtowych. Możliwość personalizacji produktów przez klienta. Konta klienckie umożliwiają podgląd pełnej historii zamówień, statusu zamówień, ponowne zamawianie produktów, przeglądanie list życzeń oraz zarządzanie innymi parametrami zakupowymi.

Prestashop
Prosimy o ocenę